Privé ben ik soms een heel open boek. Doe voorzichtig met het omslaan van de pagina's. Zakelijk blijkt netwerken niet alleen leuk, maar geeft ook veel voldoening. Soms als professional, dan weer als luisterend oor. Wat kan ik voor jou betekenen?
vrijdag 4 mei 2012
Een ezel stoot zich in het algemeen... Gemeente Almere wel?
Het raakt steeds meer gemeengoed te worden dat werkgevers de sollicitanten door medewerkers laten screenen op hun gedrag op internet. Ik raad overheden aan dat ook eens te gaan doen. Het kan blunders voorkomen.
Om scholieren met een beperking van huis naar school te brengen maakt Almere jarenlang gebruik van vervoerders voor dat zogenoemde leerlingenvervoer. Daarbij heeft de gemeente de verplichting om dat om de zoveel tijd opnieuw aan te besteden.
Partijen, lees vervoerders, kunnen dan inschrijven en mee "loten" naar de opdracht. Jarenlang heeft Connexxion dit vervoer geregeld. Niet altijd naar tevredenheid van betrokkenen, dat moet gezegd, maar wie maakt geen fouten?
Bij één aanbesteding ging de opdracht naar een andere, goedkopere, partij. De bedrijfsnaam doet even niet ter zake. Deze moest echter na korte tijd de opdracht teruggeven om de eenvoudige reden dat ze het vervoer niet konden regelen. De opdracht ging uiteindelijk weer terug naar Connexxion.
Nu schrijven we mei 2012 en wederom is de slachti... eh aanbesteding een feit. In al haar wijsheid heeft de gemeente de opdracht gegund aan een vervoerder die wat vragen op roept. Waarom vraagt U? Lees even verder.
De opdracht is gegund aan Willemsem de Koning. Met het oog op behoud van werkgelegenheid, een speerpunt van de gemeente Almere, moet deze naam u toch bekend in de oren klinken nietwaar? Niet? Dat is niet zo vreemd, het bedrijf zit namelijk in Arnhem!
Voor ik verder ga nog het volgende, mijn vrouw is al meer dan 10 jaar chauffeur op het leerlingenvervoer van Connexxion. Dat dit alles gevolgen zal hebben voor ons gezin zal duidelijk zijn. Maar ook als ik de emotie aan de kant schuif blijven prangende vragen de boventoon voeren. Dit even voor hen die me gaan betichten van eigenbelang. Mensen die me goed kennen weten dat ik me, samen met nog enkele betrokken ouders, jarenlang heb ingezet voor deze kinderen en vooral dat leerlingenvervoer!
Goed, de opdracht gaat dus naar Willemsen de Koning. Het personeel van Connexxion zou op woensdagavond tijdens een bijeenkomst worden ingelicht over de uitslag. Die bijeenkomst ging niet door, de desbetreffende ambtenaren konden nog geen uitslag geven. Eén dag later werden de betrokken chauffeurs 's middags met spoed gebelt met de mededeling dat de bijeenkomst diezelfde avond alsnog zou plaatsvinden. Daar werd hen het besluit van de gemeente medegedeeld.
Opvallend detail was dat de winnaar van de aanbesteding 45% onder de inschrijving van Connexxion was gaan zitten! Is dat verantwoord? Wie of wat was dit wonderbedrijf die dat zou bewerkstelligen? Ik besloot op de stoel van een ambtenaar te gaan zitten en screende het bedrijf alsnog. Vijf minuten later stond het volgende op mijn scherm.
Vervoerder Willemsen de Koning is een goede bekende bij FNV Bondgenoten. En dan zeker niet in positieve zin. Artikelen op de site van de FNV spreken boekdelen en hadden ook door de ambtenaren van de gemeente Almere gevonden kunnen worden.
Deze vervoerder zal op 1 januari 2013 ook het vervoer in Gelderland gaan overnemen. Reden voor Pieter Beuzenberg, bestuurder FNV Taxi om het volgende op te merken: “Van één van de huidige verliezende contractpartijen heb ik al gehoord dat Willemsen de Koning behoorlijk ver en in feite onverantwoord onder de prijs van de concurrentie heeft ingeschreven. De vraag is maar of onderaannemers dan nog weer voor minder geld aan de slag willen.”
Onderaannemers? Ja, de site van Willemsen de Koning staat in alle regio's bol van de vacatures voor chauffeurs. En maar blijven inschrijven op aanbestedingen.
Volgens de site van de Rijksoverheid is de volgende regeling van kracht: "Als een concessie overgaat van het ene naar het andere vervoerbedrijf, moet de nieuwe vervoerder het personeel dat bij die concessie hoort, overnemen met behoud van arbeidsvoorwaarden. Deze bescherming is geregeld in de Wet personenvervoer 2000."
Maar is dat zo gunstig in dit geval? Op de site van FNV Bondgenoten lezen we over een situatie in 2011 het volgende: "Normaal gesproken krijgen deze chauffeurs iedere maand hetzelfde loon betaald, maar omdat Willems & de Koning in een korte tijd veel vervoer heeft gewonnen lukte het bedrijf niet om alle routes vooraf duidelijk in kaart te brengen en de daaraan gekoppelde betalingen op tijd de regelen."
En voorlopig even het laatste feit uit 2011, wederom via de site van FNV Bondgenoten: "Willemse en De Koning heeft nog geen ondernemingsraad, ondanks de 600 man personeel. Die moet dus opgezet worden." Ja, u leest het goed, 600 man personeel!
En wat zegt de Rijksoverheid hierover? "Hebt u ten minste 50 werknemers? Dan moet u volgens de Wet op de ondernemingsraden (WOR) een OR hebben. U moet ervoor zorgen dat er een OR komt."
Kortom, de vervoerder werkt veel met onderaannemers, biedt ver onder de prijs, is meerdere keren de fout ingegaan met zaken met betrekking tot het personeel en heeft nu de opdracht van Almere op zak.
Voor hoe lang? Ik wens alle kinderen, ouders en chauffeurs van het Almeerse sterkte toe de komende tijd.
ik ben chauffeur bij willemsen de koning, ze kunnen onder de prijs blijven omdat ze de chauffeurs veel eigen tijd erin laten steken.
BeantwoordenVerwijderenlage normering en 50 min per week voor bus wassen van binnen en buiten, aftekenen en tanken.
alles wat je langer nodig hebt is voor eigen rekening.
2013 leerlingenvervoer venlo