vrijdag 9 maart 2012

Alles op z'n tijd

Vandaag een schouderklopje gekregen. Op Twitter prees iemand mijn blog aan. En ja, dan ontkom je er niet aan om vaker te gaan schrijven, iets dat ik al vaker wilde doen maar nooit de tijd voor nam.

Tja, waar moet je dan over schrijven? Ik dacht altijd dat het wel altijd "inhoud" moest hebben. Maar wat is inhoud? Wat voor de een interessant en een eyeopener is, werkt bij een ander op de zenuwen. Je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken, dat besef ik maar al te goed.

Mijn gedachten gaan terug naar de periode dat ik nog werkte op het rekencentrum van een landelijk opererende uitzendorganisatie. Via een tijdelijke kracht waarvan ik al lang weer de naam vergeten ben kwam ik in contact met de Divine Light Mission. Het was een groep aanhangers, de term sekte gaat me net iets te ver, van de Indiase goeroe Guru Maharaj Ji. Wat me uit die tijd is bijgebleven waren de bijeenkomsten die satsang genoemd werden. Hoewel op Wikipedia anders wordt beschreven hielden de sessies die ik heb meegemaakt in dat men bijeen kwam in een pand in Amsterdam. Voor het naar binnen gaan van de zaal waar de bijeenkomst gehouden werd, diende men aan een vraag te denken die je die dag bezig had gehouden. Tijdens de bijeenkomst liepen mensen willekeurig naar de bühne en begonnen te verhalen hoe hun dag was verlopen.
Na een aantal van die verhalen te hebben gehoord kwam je er ineens achter dat in een van die verhalen het antwoord van vraag een rol speelde. Een vreemde gewaarwording kan ik je vertellen.

Terug naar het moment van nu denk ik dat een blog eenzelfde effect kan hebben. De ene keer doet het je niks en neem je het als kennisgeving aan, het andere moment kan het je op een idee brengen. Mensen die mij goed kennen weten van me dat ik me zeer interesseer in spiritualiteit. Niet anderhalve meter boven de grond zwevend maar nuchter (kan dat) kennis tot je nemen of wat kan zijn.... het blijft me boeien en zal dan ook regelmatig gaan terug komen in volgende blogs.

Het vreemde met het woord spiritualiteit is, dat iedereen daar een andere invulling aan geeft. Voor mij persoonlijk behelst het de standaard vragen des levens die iedereen zich mogelijk wel eens stelt....
Wie ben ik echt? Wat doe ik hier? Waarom ben ik hier? Waar ga ik straks heen?
Maar zoals ik dit blog begon.... alles op z'n tijd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten