zaterdag 15 oktober 2016

Shit, zijn we wel gewaarborgd?





Nou vooruit... omdat het een tijd stil is geweest... In de categorie: Hoe maken we ouders van mensen met een beperking gek

Jawel, er is weer eens wat nieuws bedacht. Let wel, mensen met een beperking die van een PGB mogen "genieten" hebben vaak al jarenlang mensen om zich heen die helpen bij de hele papieren rompslomp omtrent de PGB administratie. En vergeet niet dat het merendeel van de vermeende fraude met PGB's wordt geconstateerd bij de zorginstellingen.

Goed, wat is er nu weer, Henk?
Wel, men (lees het Zorgkantoor, de verstrekker van het PGB) wil door middel van een brief en invulformulier graag weten wie de gewaarborgde hulp van Sharon is. De wattt???
Ik zeg, de gewaarborgde hulp. Oftewel, sinds de indicatie van Sharon in 2006 (!!) wil men ineens weten who the hell nou steeds die papieren opstuurt uit haar naam.

Goed, de gewaarborgde hulp dus, en waar moet deze aan voldoen dan? Ik citeer (lees copy & paste):

De gewaarborgde hulp moet voldoen aan de volgende eisen:

  1. De gewaarborgde hulp is niet eerder vertegenwoordiger/(gewaarborgde) hulp geweest waarbij niet aan de pgb-verplichtingen is voldaan.
  2. De gewaarborgde hulp beschikt over een in het BRP (Basis Registratie Personen) bekend woonadres.
  3. De gewaarborgde hulp is een persoon wiens vrijheid niet is ontnomen.
  4. Schuldsaneringsregeling natuurlijke personen of aanvraag daarvoor is niet van toepassing op de gewaarborgde hulp.
  5. Surseance van betaling of een aanvraag daarvoor is niet van toepassing op de gewaarborgde hulp
  6. De gewaarborgde hulp is op dit moment niet failliet verklaard.
  7. De gewaarborgde hulp zal voldoende waarborg bieden voor het nakomen van de verplichtingen van het persoonsgebonden budget voor de budgethouder.
  8. De gewaarborgde hulp mag geen zorgverlener zijn (of bij een zorgverlener werken) die uit het persoonsgebonden budget betaald wordt.

    Uitzondering hierop zijn familieleden in de eerste en tweede graad. Eerstegraads familieleden: partner, ouders (ook adoptie- en stiefouders), schoonouders, kinderen (ook adoptie- en stiefkinderen), schoondochters- en zonen.
    Tweedegraads familieleden: broers en zussen, kleinkinderen, grootouders, schoonzussen en zwagers, stiefbroers- en zussen.
  9. De gewaarborgde hulp is een natuurlijk persoon, en mag dus geen bedrijf zijn.
  10. De gewaarborgde hulp wordt voor zijn/haar activiteiten als gewaarborgde hulp niet betaald uit het pgb.    --- einde citaat

Nah vooruit, wij zijn ook de beroerdste niet en vullen voor de "zoveelste-weet-ik-niet-meer-keer" alle personalia van Sharon en Wil in. En dan, na alle personalia komt het moment suprême... de prangende vragen van het Zorgkantoor. Daar gaan we...

"Hoe bepaalt u de keuze van de zorgverleners?"
Heel even hangt de pen boven het papier, "kristallen bol" Maar bekend met het gevoel voor humor van het Zorgkantoor noteer ik een vaag antwoord. Wat zou jij antwoorden?

"Hoe bewaakt u de kwaliteit van de zorg voor de budgethouder?"

Weer hangt de pen vervaarlijk boven het papier "met twee pitbullachtige chihuahua's" Met veel moeite weet ik een serieus antwoord te formuleren. Ik kijk al uit naar de volgende vraag. Maar eerst, wat zouden jullie hebben geantwoord?

"Hoe verzorgt u de pgb-administratie" 

Het "dat weten jullie het best want sinds 2006 keuren jullie de administratie maandelijks goed" weet ik van het papier te houden. In mijn mooiste handschrift noteer ik dat dat al sinds 2006 op dezelfde manier gebeurd. Echter sinds kort digitaal.


Maandag gaat de boel op de post... ja, je weet wel, post... in zo'n papier omhulsel, hoe heet dat ook al weer, oh ja een envelop. Je dacht toch niet dat dat digitaal kon hé....? Wel bij de tijd blijven, kom op. Zo'n plaketiket hoeft er gelukkig niet op. Zou zelfs niet weten of we die nog in huis hebben.

'k Ben toch zo benieuwd wat ze nu weer gaan bedenken om ons gek te krijgen. Soms vraag ik me af of zo'n Zorgkantoor aan klantenbinding doet. Maar ja, mocht dat zo ver komen dat ik gek verklaard wordt door al dat geneuzel, wie wordt dan MIJN gewaarborgde hulp....?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten