dinsdag 11 mei 2010

Ojee, ik moet met het OV (deel2)

Dacht je dat je de kinderziektes van de OV Chipkaart al gehad had, komt de volgende verrassing alweer om de hoek kijken. Met de OV Chipkaart verveel je je nooit.

We gaan verder waar we gisteren gebleven waren. Er is dus nu een onpersoonlijke kaart in het gezin, zodat meerdere personen die onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken. We moeten tenslotte straks allemaal aan die kaart (wat God verhoedde, maar dit later).
Zoon gaat met vrienden naar de Arena om de belangrijke wedstrijd Feijenoord-Ajax te bekijken op grote schermen. Uiteraard wordt dit een reis met het openbaar vervoer.

Bij thuiskomst kijkt hij me sip aan. "Pap, ik weet niet wat er is hoor, maar er staat nog maar 0,08 eurocent op de kaart." OK, ik weet dat de Euro ons niet heeft gebracht wat ons beloofd is, dat doen politici wel vaker (ik noem het kwartje van Kok), maar de deur uit gaan met een saldo op de kaart van 31 euro en na afloop 8 cent overhouden? Dat gaat me toch even te ver.

Ik wil als het een goed vader betaamd mijn zoon van repliek dienen, maar weet me net op tijd in te houden. Onlangs vertelde hij namelijk dat hij is aangenomen bij Polar, het bedrijf dat hartslagmeters op de markt brengt. Ik heb zo'n ingeving dat ik die hartslagmeters wel eens nodig zou kunnen hebben als we gebruik blijven maken van de OV Chipkaart. Ik hou me dus even in.

Vraag blijft natuurlijk, wat is er dan gebeurd? "Nou pap," gaat zoon met een zielig stemmetje verder, "we stapten uit bij station Duivendrecht en ik dacht dat ik op correcte wijze uitcheckte... het bleek echter een paal van het GVB te zijn."
Zekerheid voor alles denk ik, voor ik me zoon iets aan doe en ik trek mijn jas aan. Als Gekke Gerritje neem ik mijn zoon op een zaterdagavond even voor 21:00 uur mee naar Almere CS. Je moet wat over hebben voor de OV Chipkaart, nietwaar?

Daar aangekomen hou ik de kaart voor de kaartlezer en ja hoor, saldo 0,08 cent. Via internet was ik al zo goed geïnstrueerd dat ik wist dat je je reishistorie van de laatste 10 transacties kon inzien. Voor je opgewekt kan reizen met dat ding moet je dus eerst door een stapel onduidelijke folders heen, een online cursus "wat te doen met een OV Chipkaart" volgen én... kwam ik in de praktijk achter, een hartslagmeter kopen.

De reishistorie gaf aan dat mijn zoon gelijk had. Maar wat nu? De balie van de klantenservice is nog open en ik kijk, bij gebrek aan een tandartsassistente, weer in de ogen van een NS medewerkster. Op mijn verzoek print ze de reishistorie uit, dat kan namelijk alleen daar. Ik leg de situatie uit en tot mijn opluchting verzucht ze "ja, de situatie op station Duivendrecht is niet helemaal duidelijk inderdaad". Een understatement, men denkt uit te checken bij de NS maar blijkt in de praktijk in te checken bij het GVB. Hierdoor denkt de NS dat je stout bent en houdt dus de 20 euro instaptarief in! En dat voor een reisje van iets meer dan 4 euro.

De dame legt me uit wat te doen en ik krijg de indruk dat ik niet de enige ben met dit probleem, over understatement gesproken. Ze reikt me een formulier aan. "Kijk," zegt ze, "hiermee kunt u onterechte transacties van het GVB terugvorderen."
Daarna drukt ze me een kaartje in de hand. "Voor de NS zijn nog geen formulieren, maar als u dit nummer belt komt alles goed." Ja, dat zal gerust, het is het nummer van de NS Klantenservice, een 0900-nummer van 10 cent per minuut.

Het is maandag. We zijn dus weer een dag verder. Met vastberaden hand pak ik de telefoon en draai het 0900-nummer van het kaartje. De eerste 30 cent zijn al binnen wanneer ik eindelijk na alle menu's een medewerkster aan de lijn krijg.
Ik stel eerst de vraag die me bezighoudt vanaf het moment dat mijn oog op de geprinte reishistorie viel. "Mevrouw, even een algemene vraag, ik zie op het overzicht wanneer ik iets heb opgeladen. Ik zie ook dat het instaptarief wordt ingehouden wanneer ik incheck. Dan zie ik dat er een bedrag van de reis wordt ingehouden wanneer ik uitcheck. Maar ik zie nergens waar het restant van het instaptarief weer op de kaart wordt teruggestort!" Het blijft even stil, aan de andere kant van de lijn... "Ja, dat weet ik niet hoor." is het antwoord. En daar kan je het mee doen. Transparant zijn de transacties op de kaart dus zeker niet.


Rustig leg ik haar de situatie uit. "Heeft u voor mij het nummer van de kaart?", vraagt ze vriendelijk. En ik som rustig het nummer op dat onderaan de print van de reishistorie staat. "Neen meneer, daar heb ik niets aan, ik moet het nummer van de kaart hebben. Dat begint met 3528." Wetende dat ik als klant toch aan het kortste eind trek probeer ik het toch "maar mevrouw, dit is het kaartnummer dat op de print staat als identificatie van de kaart." "Meneer, ik zeg u toch, daar heb ik niets aan." Ik slaak een zucht. Zoonlief is de deur uit gegaan en heeft de kaart op zak. Het nummer kan ik haar momenteel niet geven en ik vertel het haar. "Oh dat komt mooi uit, " zegt ze, "u moet toch morgen terugbellen want het systeem ligt er uit."
Ik bedank haar vriendelijk, ben zo opgevoed, en hang op. Enkele dubbeltjes armer en zonder resultaat.

Hoera het is dinsdag, nu moet het toch eens gaan lukken om de situatie van die handige en voordelige OV Chipkaart op te lossen. Na wederom het 0900-nummer te hebben gebeld leg ik de dame aan de andere kant voor de zoveelste keer de situatie uit. Ik wordt er al aardig bedreven in, wat in ieder geval weer wat dubbeltjes scheelt. Ze kruipt de spelonken van het NS systeem in en loopt me mij de geschiedenis na. Het kost nog even wat moeite maar eindelijk lukt het me zelfs haar uit te leggen wat er aan de hand is. Na wat rekenwerk komt ze erachter dat het juiste tarief 4,35 euro moet zijn. Dat kost een enkeltje Almere CS naar Duivendrecht. Na mijn rekeningnummer te hebben gegeven beloofd ze me dat de overige 15,65 euro zal worden teruggestort. Eureka, we hebben succesvol met de OV Chipkaart gereist!

Het kostte me wel enkele uren, een autorit naar het station en enkele dubbeltjes aan telefoonkosten. En dan heb ik het nog niet over de verloren tijd die ik als ZZP'er normaal gesproken in rekening kan brengen aan een klant.

Conclusie: deze epistels kort samengevat, de OV Chipkaart is een onding, zeker voor senioren. Medewerkers weten niet eens op simpele vragen antwoord te geven. Zelfs met een uitdraai in de hand is de geschiedenis (lees inzicht in ingehouden bedragen) niet duidelijk. En tenslotte schiet de kaart zijn doel, één systeem volledig voorbij. Het maakt wel degelijk uit bij welke organisatie je in- of uitcheckt. En elke organisatie kent haar eigen systeem voor wat betreft het afhandelen van klachten. Ik pleit dan ook tot een boycot van deze kaart tot alles prima is geregeld, wat dat is het nog lang niet het geval. Prettige reis!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten