zondag 16 maart 2014

Vrijheid van kiesrecht.... je MOET stemmen, want anders...

Nog maar een paar dagen en dan zijn we er weer voor vier jaar van verlost. Het stemmen voor een nieuwe gemeenteraad trekt momenteel volle zalen zullen we maar zeggen. Wat een volk zeggenschap moet geven blijkt in de praktijk voor een meervoudige tweedeling te zorgen. Politiek, het blijkt een noodzakelijk kwaad waar je niet aan kunt ontkomen blijkbaar.

Ook wanneer je er eerlijk voor uit komt dat je werkelijk van geen een partij warm wordt en mogelijk niet zal gaan stemmen, zijn de rapen gaar. De vrijheid van het niet-stemmen wordt eenieder ontnomen blijkbaar. Hoezo vrijheid...?
Denkt men nu heus dat wat je ook gaat stemmen, er een merkbare verandering zal gaan plaatsvinden in dit land? Kom op nou, jullie zijn toch verstandiger hoop ik...

Ten eerste de poppenkast van de campagnes. Werkelijk alles wordt uit de kast getrokken om maar op te vallen. De ludieke video's met zingende en kwelende toekomstige raadsleden vliegen om je oren. Vaak met teksten waar een doorgewinterde carnavalsliefhebber kromme tenen van krijgt. Nou, dat wil wat zeggen hoor. Persoonlijk kan ik nou niet zeggen dat er ook maar één campagne uit is gesprongen en me aan het twijfelen heeft gebracht. En dan die beloftes.... de een na de ander beloofd gouden bergen.

En dan zijn er als tweede de onontkoombare debatten. Werkelijk elke zichzelf respecterende organisatie blijkt ze te organiseren. Maar leuk dat dat is joh. Partijen die het, door wat voor omstandigheden dan ook, laten afweten worden ter plekke afgebrand. Zal wel iets met respect te maken te hebben.
En dan de bekende tweespalt. Ik herinner je er even aan dat we onze volksvertegenwoordigers gaan benoemen. Bij sommige oubollige stellingen moet men kiezen, je bent voor of je bent tegen. Vaak blijken de voorstemmers er nog een partijgevoel opwekkend sausje met beloftes overheen te gieten die men echter nooit zal kunnen waarmaken. De tegenstemmers, dus tegen wat WIJ zouden willen, weten met opgeheven vingertje duidelijk te maken waarom we zo dom zijn om dat te willen. Nou, het antwoord is simpel, omdat JULLIE ons dienen te vertegenwoordigen, en dan kies ik zeker geen partij die mij op voorhand vermanend in de hoek zet.

Deze gemeenteraadsverkiezingen zijn extra belangrijk laat men ons weten. De bobo's van de landelijke politiek hebben van dit land namelijk zo'n zooitje gemaakt, dat ze maar gauw hebben besloten om de puinhoop die zorg heet over de schutting bij de buren te gooien. Die buren, onze gemeente, moet het maar oplossen maar wel met een fiks smallere beurs. En dat zou, zo laten diverse politici weten, juist heel goed zijn voor ons!

Ik hou van simpele dingen. Dus let even op.
Ik als vader (lees landelijke politiek), koop altijd een brood voor laten we voor het gemak zeggen €5,00. Per 1januari 2015 zal ik mijn zoon (lees de gemeente) voor dezelfde boodschap sturen, maar geef hem maar €2,50 mee. Denk je dat hij met dat brood thuis zal komen?
Onzin, zegt Den Haag... met minder geld moet je hetzelfde kunnen.... ik val stil.

Kortom, u begrijpt het al, ik ga dit keer niet stemmen. Om de doodeenvoudige reden dat ik geen partij gevonden heb die ik het waard vind mij te gaan vertegenwoordigen. Let maar eens op of je vanaf de 20e nog groepjes gemeenteraadsleden op straat tegen komt om te polsen wat ze van U zouden moeten doen. Nee, dan zitten ze weer voor vier jaar in het pluche om onze belangen te behartigen..... zeggen ze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten