dinsdag 27 mei 2014

Agossie.... en ze doen zo hun best....

ICT, websites en de Gemeente Almere... het blijft aanmodderen. Best wel vervelend want ik weet dat er mensen werken die zich dit heel erg aantrekken, maar er niets of weinig aan kunnen doen. Laat ik het dit keer eens hebben over het initiatief om bewoners tot elkaar te brengen, sociale componentenlijm of zoiets.
De website mensenmakendestad moet dat doel gaan dienen. Nou kunnen mensen dat misschien wel willen, maar de gemeente weet dat professioneel te torpederen. Lees maar even mee.

Doel is om ideeën en projecten te melden zodat omwonenden daar bij kunnen aanhaken. Niks mis mee zou je zeggen. Nog afgezien van het feit dat al het geld dat in dit mensenmakendestad project is gestoken voor andere doeleinden had kunnen worden gebruikt, is het een aardige poging. Er zijn namelijk al behoorlijk wat sites die hetzelfde doen, waarvan bijvoorbeeld www.nudge.nl mogelijk de grootste (landelijke) site is met hetzelfde doel.

Terug naar Almere, we geven de site een kans, nietwaar? Om bewoners te verbinden is de locatie nodig, op de site is dat óf het adres, óf de postcode. Simpel zou je zeggen... maar niet in Almere waar IT bedrijven van elders hun zakken grof kunnen vullen, maar dit terzijde.

Als betrokken bewoner wil ik weten wat er allemaal om me heen in de wijk gebeurd, dus begin ik met het adres, Jozef Israëlslaan (in Tussen de Vaarten). En hoppa...... bijna goed..... mijn straat bestaat niet.


Niet voor 1 gat te vangen doen we een poging met de postcode.....

Eureka, ik kan zelfs het huisnummer ingeven.... jammer alleen dat het kaartje de Jozef Israëlslaan situeert in de omgeving van het Giethoornpad in Stedenwijk.

Ok, het is ook Almere, maar niet wat ik verwachtte.
Er moet dus nog wel het een en ander gebeuren aan het straatnamenregister en de postcodedatabase koppeling met de kaart, maar ik ben slechts een leek en geen IT-professional, tóch?

Om positief te eindigen, het is ooit gelukt een project bij ons in de wijk aan te melden. Dat duurde door omstandigheden wel enkele weken maar een kniesoor die daar op let. Ook de typefout zien we daarom door de vingers. Het is tenslotte allemaal goed doordacht en perfect geïmplementeerd.
Maar of ze hier ooit een schoonheidsprijs mee winnen....

1 opmerking:

  1. Weer een leuke scherpe blog Henk. Ik ben ook even gaan kijken en zoals je weet ben ik veel meer leek dan jij. Stukje eenvoud en gemak waardeer ik dus wel. Het begint al dat als je "mensenmakendestad.nl" intikt je op een ongelofelijk onduidelijke site komt waar Almere niet te vinden is. Ik dus nog even op de foto's van je blog gekeken en daar zag ik dat er ".almere" nog tussen moest. Dat vind ik dus al niet handig, waren er geen domeinnamen meer beschikbaar? Volgens mij heeft de Gemeente Almere er nog wel een paar in de kast liggen.

    Op de site mensenmakendestad.almere.nl aangekomen (wauw wat een lange naam trouwens) zie ik bovenaan een zoekfunctie. EUREKA met hoofdletters, men wist waarschijnlijk dat ik ooit op de site terecht zou komen. Ik denk: doe gek en typ een postcode in (later ook straatnaam, etc.) en wat denk je? Kom ik op www.almere.nl terecht. Ik had dat niet door, dus leef me lekker uit op de zoekfunctie en zie opeens dat ik helemaal verdwenen ben van de site met die "makkelijke lange naam". Ik kan daar alleen terugkomen als ik 20 keer op de "Terug"-toets ram of het adres weer intik.

    Laat maar dus..........

    BeantwoordenVerwijderen