zondag 26 maart 2017

Geliefde molensteen beïnvloedt besluit

Het kan soms raar lopen. Dat bleek afgelopen week wel weer eens. Groot was de commotie toen ik bekend maakte dat Wil en ik een woning zouden gaan bezichtigen in Bakhuizen (Friesland). Binnen en buiten Facebook werd ik om mijn oren geslagen door vele ongeruste Almeerders. "Je gaat Almere toch niet verlaten? Dat kan je niet maken..." 

Ons geliefd molensteentje
Het gaf me wederom een dubbel gevoel. Aan de ene kant was het hartverwarmend te lezen dat men mij zou gaan missen, Aan de andere kant knaagde het besef dat ik niet overtuigd ben of deze stad wel van kritische, maar betrokken bewoners houdt. Ook hier liggen praktijk en theorie mijlen ver uit elkaar. Maar ik dwaal af. We gingen richting het Noorden.

De woning was een plaatje. Terwijl we buiten op de makelaar stonden te wachten, fluisterde ik zacht tegen Wil "hoor je dat?". "Wat," zei Wil, "ik hoor niks". "Dat bedoel ik nou," reageerde ik, "het is hier stil! Wat een rust." De makelaar kwam niet veel later aan en we gingen de woning binnen. Wat op internet stond vermeld was inderdaad zo. De nieuwe bewoners zouden werkelijk niets aan de woning hoeven doen, je kon er zo in!

Uiteraard namen we niet direct een besluit. Het was tenslotte niet even een brood dat je ging halen. Om de gedachten even de vrije loop te laten reden we naar het stulpje van Alfred Bekenkamp en Ilse van Gessel. Nou ja, stulpje... het was een kapitale boerderij die zelfs op de monumentenlijst stond. Wat een werk wordt daar verricht door Alfred en Edo van Tienen. Trots lieten de twee klussers ons alles zien. Het werd een lange rondleiding door het hele pand, de deel en de bijgebouwen. Het leek wel een museumbezoek, prachtig. En ook hier weer die weldadige rust.

Na een verfrissend drankje reden we weer richting Almere. Onderweg ging het gesprek uiteraard alleen maar over een onderwerp. Wat gingen we doen? Het avontuur lonkte.
Ik keek Wil aan en vroeg haar "Je weet, ik ben daar makkelijk in, maar jij moet nu voor jezelf gaan bepalen of je wel zou kunnen aarden in een echt dorp." Ik meende het. Voor mij zou het besluit echt geen probleem zijn, maar ik woon niet alleen en moet met ieder lid van mijn gezinnetje rekening houden. Al snel bleek dat het moederhart van Wil begon op te spelen. "Maar stel nu, dat Sharon snel een begeleid woonproject zou in gaan in Almere, dan zitten we op een uur rijden van haar vandaan..."

We besloten er een nachtje over te slapen. En inderdaad, de volgende dag pakten we de draad weer op. Hoe meer we de voor- en tegenargumenten bekeken en het beeld van een schitterende woning naar de achtergrond dreven, bleek eens te meer dat je als liefhebbende ouder van een kind met een beperking je leven lang een molensteen met je meedraagt. In ons geval, want ik kan niet namens alle ouders spreken natuurlijk, houden we zo veel van ons molensteentje dat het invloed heeft op alle maar dan ook alle besluiten die we in ons leven nemen. Soms niet fijn, omdat je er niet voor gekozen hebt, maar dat feit heb je tot in het diepst van je poriën geaccepteerd. Het is niet anders.

Kortom, Almere.... je zit nog steeds met me opgescheept. Of je dat nou leuk vindt of niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten