dinsdag 15 januari 2019

Tja, da’s geen kunst



Afgelopen weekend werd spontaan een cultureel weekend. Samen met Sharon, onze dochter met een zware ontwikkelingsachterstand, bezocht ik een expositie van tekeningen in Haddock. Eerder ging ik (zonder Sharon) naar een performance van Jos Rosier en Sara Pereira en de Culturele Buitenboord Borrel die georganiseerd werd in Gasterij Oostvaarders.

Na deze overdosis aan kunst en ontmoetingen met kunstenaars moest ik denken aan de opmerkingen die je regelmatig langs ziet komen. “Subsidieslurpers”, “is dát kunst?”, “kan mijn kleinzoon ook”, en meer van dat soort kreten. Kortom, kunst is omstreden. Eigenlijk niet zo vreemd want was is kunst nou eigenlijk? Wat de een prachtig vindt, is voor de ander een onooglijk gedrocht. Maar is dat nu juist niet het doel van kunst? Het aan het denken zetten of het vormen van een eigen mening?
Georganiseerd of solist, aan de basis ligt iets waar ik bijzonder veel respect voor heb. Passie!

Kunstenaars, of het nu schilders, beeldhouwers of fotografen betreft, ze zetten hun gedachten en ideeën om in producties om anderen te laten delen in hun wereld. En, ik zei het eerder, kan uitmonden in genieten of walging. Wat bijvoorbeeld te denken van ‘De Pindakaasvloer’ van Wim T. Schippers dat in 2011 getoond werd in het Museum Boijmans Van Beuningen?

Ikzelf? Mijn voorkeur gaat meer uit naar klassieke kunst. Wonderlijk genoeg kan ook Sharon genieten van een bezoek aan een museum. We zijn dan ook beide in het bezit van een Museum jaarkaart. Verstandelijk beperkt of niet, ze geniet net zo veel van een bezoek aan het Rijksmuseum als aan een modern museum. Haar favoriete museum is overigens Naturalis in Leiden, dat momenteel deels gesloten is vanwege een grote verbouwing.

Kunst is, dat kan niemand ontkennen, spraakmakend. Is dat geen verademing voor een door een beeldscherm geobsedeerde menigte? Of kijk je liever naar een ei op Instagram dat door 30 miljoen mensen belangrijk genoeg gevonden wordt om een ‘like’ te geven? Het is een rare wereld. Maar gelukkig is daar nog altijd wel plek voor kunst, in welke vorm dan ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten