zondag 12 januari 2014

Ik wil stiekem bekeken worden.

Kijken jullie ook wel eens naar het TV programma 'Undercover Boss'? Ik vind het een prachtig programma dat gemende gevoelens bij mij op roept. Soms wordt ik emotioneel wanneer de baas in kwestie de verhalen van zijn medewerkers, die op dat moment niet weten wie hij is, in daden weet om te zetten.
Het maakt dan ook niet uit in welk land het programma is opgenomen, de emotie is er niet minder om.
Aan de andere kant roept het de vraag op of het hoger management niet vaker de werkvloer op moet om met eigen ogen te zien wat daar gebeurd. En dan niet ingegeven door de producenten van een goed bekeken TV programma.
Zelf heb ik dat ook een keer mogen ervaren. Ik werkte toen bij een groot bedrijf in chemische grondstoffen dat gevestigd was aan de Basisweg in Amsterdam. Iedere vrijdag kon je de klok er op gelijk zetten. Dan kwam de directeur zelf het magazijn in om met iedereen een praatje te maken. Een prachtkerel die begreep hoe het werkt.
Het is opvallend hoe vaak de hoge heren vergeten dat datzelfde voetvolk er aan bijdraagt dat hij brood op de goed gevoelde tafel heeft liggen. Tijdens mijn vele omzwervingen was ik ooit werkzaam op het rekencentrum van een gebouw waarin drie grote welbekende bedrijven op het gebied van arbeidsvoorziening zaten. Regelmatig kwamen de drie directeuren, alsof ze dat afgesproken hadden, tegelijk binnen. Vaak kwam ik ze, terwijl ze in de richting van de lift liepen, tegen en groette ik ze met een welgemeend goedemorgen. Het was altijd maar één van de drie die daarop reageerde. Voor de andere twee was je blijkbaar lucht. Het zal niemand verbazen dat het bedrijf van de groetende directeur beter presteerde dan de andere twee.
Gezien de verbaasde en oprecht verraste reacties van de medewerkers van de geportretteerde bedrijven in het programma 'Undercover Boss' én het feit dat het gepaard ging met verbeteringen op de arbeidsvloer vraag ik me nu af, wanneer gaat een Almeerse beleidsmaker eens undercover de straat op om eens te zien wat er ECHT in Almere gebeurd. Het mooiste zou dan zijn dat er daarna ingrepen kwamen die het leven in Almere nog prettiger zou maken. Vinden jullie ook niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten