vrijdag 22 juli 2011

De logica van de warme bakker

Stel je eens het volgende voor;

Je koopt je brood altijd bij dezelfde warme bakker en altijd een heerlijk vers halfje wit. Laten we voor het gemak zeggen dat je dat twee euro kost. Op zekere dag heb je een speciale gelegenheid en lekkere trek en koop je een luxe brood van wel vier euro. Tot je stomme verbazing rekent je warme bakker vanaf dat moment ook voor je standaard halfje wit diezelfde vier euro!
Accepteer je dat? Komt het bovenstaande als onwaarschijnlijk op je over, heb je mogelijk nog nooit te maken gehad met het UWV. Daar is het namelijk regel.

Tijdens mijn WW periode heb ik in 2008 activiteiten verricht en die, noem het naïef of stom, niet gemeld. De hele uitleg vergt te veel voor dit blog maar breng ik zeker nog onder de aandacht. De activiteiten bestonden uit het te hulp schieten voor PC problemen bij vrienden en kennissen. Betaling ging via factuur, de bedrijfsnaam was namelijk netjes geregistreerd en belasting en BTW werd gewoon afgedragen zoals het hoort. Ook ben ik altijd veertig uur per week beschikbaar gebleven voor arbeid in verband met mijn WW situatie. Ook werden deze werkzaamheden aangewend om bij te blijven op mijn vakgebied ingeval van een nieuwe dienstbetrekking.
In 2008 zijn op die manier, schrik niet, zesentachtig uur gevuld.

Die uren hebben nu grote gevolgen. Men is gaan kijken hoeveel uur er in een week is gewerkt en, net als de warme bakker in de intro, kijkt men naar het hoogst aantal gewerkte uren en trekt die vanaf dat moment gewoon stomweg door. Dus heb je in een week veertig uur gewerkt dan ben je dus je uitkering kwijt. Ongeacht of je de weken daarop (veel) minder uren hebt gedaan. Kortom, die zesentachtig uur kost me nu aan 'onterecht toegekende WW' 6.100 euro. Omdat het niet is opgegeven wordt dat nog verhoogd met een boete van 10% naar boven tot tien euro afgerond. In mijn geval komt daar dus 620 euro bij.

Conclusie: een andere warme bakker is zo gekozen, een ander UWV niet....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten